La complejidad de la estética

“Landscapes of the Mind” No. 48 (2012), Liu Zhen

CARLOS EDUARDO MALDONADO |

Hay nacimientos dolorosos, y hay otros naturales y placenteros. Hay nacimientos esperados, y otros sorpresivos e indeseados. En la vida como en ciencia y en la cultura. El nacimiento puede ser visto como un proceso, pero también como una facticidad.

En la Grecia arcaica, el arte y la belleza eran temas de primer orden tanto en la vida social como individual. Hasta cuando llega esa cultura que se encarna en Sócrates y Platón quienes, como señala con acierto Nietzsche, inician el debilitamiento del espíritu humano. Quizás precisamente porque con ellos (y otros) se iniciaba la civilización occidental. Desde entonces se impone sobre la belleza la verdad, y la verdad mata a la belleza. Y acaso inicia la moral gregaria.

La filosofía, que otrora, fuera el locus de numerosos intereses, ha visto, a partir de la modernidad, cómo casi todos sus campos se han independizado de ella. La física primero, y luego la economía y la política. Más tarde la gnoseología o epistemología y la lógica. En el siglo XX la historia. Ciencias o disciplinas que dan cuenta del mundo o de una parte del mundo sin necesidad de supuestos metafísicos. Lógica sin metafísica, y demás. Pues bien, uno de estos nacimientos es el de la estética.

Nace la estética sin metafísica.

La filosofía ve reducido el espacio de su quehacer. Y qué es o será de ella es tema de otra consideración aparte. Todos los dominios que alguna vez fueron tema de la filosofía se han independizado, para bien o para mal, de ella. Todos excepto uno: la ética. Con lo cual la conclusión no deja de ser escandalosa: hoy por hoy, hacer ética es hacer metafísica.

La estética nace como tal en 1735, gracias a Alexander Gottlieb Baumgarten, a partir del cual se establece la identificación clásica entre belleza y arte. El filósofo alemán acuña la palabra, en un texto dilecto: Meditationes philosophicae de nonnullis ad poema pertinentibus  (Meditaciones filosóficas sobre algunos aspectos de la esencia del poema). En otras palabras, la cuna de la estética es la poesía. “Disciplina hermana de la lógica” (“Schwesternkunst”). La estética nace como conocimiento de lo confuso, en el lenguaje de la época.

Ciencia del conocimiento sensible, la estética abre al mismo tiempo un espacio fundamental: el de la crítica. Eso es lo que reconoce y aprovecha Kant. Con lo cual el tema se abre a las relaciones entre arte, estética, creación, sensibilidad y libertad humana, la libertad de pensamiento.

Pero como disciplina propia, con mayoría de edad, digamos, independientemente de la filosofía, sin requerir para nada de supuestos metafísicos, la estética nace, en un proceso difícil y complicado, entre las décadas de 1970 y 1990. Este nacimiento obedece a una dúplice circunstancia: de un lado, la diversificación de las artes o, en otros términos, el rompimiento de la unidad de las bellas artes. Esto es el resultado de un fenómeno apasionante: la experimentación artística y estética. Se rompen las fronteras entre arte y no-arte, entre arte y vida cotidiana. Ese sistema del cual se ocupa Alain en su Sistema de las bellas artes (1920). (En arte y en estética, ese año se ve muy lejano.)

Y de otra parte, asistimos a la quiebra de todos los conceptos, categorías y juicios que tradicional o clásicamente la estética empleó para entender y referirse al mundo del arte. A los mundos del arte, hoy en día.

Por su parte, los conceptos de “arte” y “artista”, como hemos llegado a conocerlos hasta nuestros días emergen entre el siglo XVII y XVIII. Antes eran algo menos que un oficio; o casi. Ocupaciones menores, social, cultural y epistemológicamente hablando.

De manera clásica, la estética estaba estrechamente vinculada al arte, y su tema o problema de base era la base de un triángulo perfectamente isósceles en la historia de la cultura occidental. Sin embargo, este triángulo comienza a transformarse a partir de la obra de Charles Baudelaire; muy específicamente, a partir del ensayo De l’essence du rire. Et généralement du comique dans les arts plastiques (1855). De manera puntual, a partir de entonces, la estética admite como objetos de trabajo, elaboración y reflexión lo grotesco —y por extensión, lo feo, lo cómico, lo absurdo; en fin, lo nunca admitido, lo siempre perfectamente otro—.

Al cabo, un autor como Umberto Eco puede presentar su propia versión de una historia de la fealdad, por ejemplo.

La complejidad consiste en la dificultad de etiquetar y catalogar, clasificar y nombrar incluso a la mayor parte del arte actual. No hay leyes generales, no hay tendencias, existe por el contrario, mucha contingencia y emergencia. En una palabra, es la distancia, histórica y conceptual, frente a los cuatro modos clásicos del espacio del arte: La Academia (siglo XVII), los Salones (XVIII), los Conservatorios (XIX), las Galerías (XX). En fin, es todo lo contrario a la complejidad trabajar con definiciones.

En otras palabras, la complejidad de la estética estriba en su carácter plural, diverso: ya hoy no existe ni es posible, en absoluto, hablar de (“una” o “la”) estética, punto. Tenemos con nosotros, vivimos varias, múltiples estéticas. Ahí comienza la complejidad del tema y del problema.

Asistimos a una crisis con respecto al juicio acerca de lo que es el arte —y derivativa o concomitantemente, una crisis acerca de la belleza y lo bello—. Y sus variantes, traducciones, aires y familia.

En efecto, el arte contemporáneo —digamos, ese que emerge entre y a partir de las décadas de 1970 y 1990— representa una crisis de la estética filosófica por cuanto los nuevos desarrollos artísticos ponen en evidencia un déficit del discurso teórico. Esto es, de la comprensión misma de “eso” que es arte. Todas, (por más fuerte que suene) absolutamente todas, las categorías pasadas y contemporáneas resultan altamente limitadas. ¿El resultado? Las artes van por delante y la estética a la zaga. La tortuga y la liebre de Zenón de Elea.

Adicionalmente, se desdibujan las fronteras entre las artes mismas —danza y pintura, performance y teatro, pintura y tecnología, etcétera—, y, más significativo aún, entre las artes mismas y el resto de los ámbitos del conocimiento en general. Nunca la experimentación había sido tan real y amplia, tan libre y cuestionada. Pero quien dice experimentación dice juego y riesgo, desafío y exploración, apuesta e incertidumbre. La música de Harry Partch es caso paradigmático. Eduardo Kac es un ejemplo al respecto. Hirsh es un caso serio. Bioarte es una expresión límite. Por ejemplo.

Existe, si no un rechazo, sí un distanciamiento radical con respecto a (la necesidad de) la figuración. El concepto de mímesis estalla en mil pedazos. Y todo lo que él denota; o denotaba. Lo bello y lo sublime. El genio y la simpatía. Lo útil y el ideal. La costumbre y la grandeza. Todo ello se ha vuelto artrítico, al cabo, y ha optado por sentarse a la vera del camino. A ver pasar delante de sus ojos un desfile, ordenado a veces, espontáneo otras veces, de arte y creación, de expresión y estéticas.

Más aún, todo parece indicar que el tema de la estética no es ya única y principalmente el arte, sino, más básico aún, la experiencia humana. La experiencia de mundo überhaupt.

Notablemente, el papel del arte en la sociedad y en la vida contemporánea. No en ultima instancia lo que emerge ante la sensibilidad es el problema atinente a las “políticas del arte”. Políticas de visualización y actitudes, políticas de sensibilización y acción. ¿Políticas? Sí: Politeia (Politeia, en rigor). Jamás politiké. Que eso mata al arte, al espíritu, a la vida.

El tema es el del significado de la experiencia. En lo cual las artes cumplen un papel singular, único.

No existe —no existe ya más— una norma de belleza. Sólo los griegos creían en la regla de oro. Y con ellos, el Renacimiento. Pero esa regla no es cierta, ni empírica ni filosóficamente. Desaparece la canónica del arte y de lo bello, de la armonía y la sensibilidad.

Desaparece el objeto artístico. En una doble acepción. De un lado, análogamente a la ciencia. El derecho o la física, la antropología o la química, la filosofía o la matemática carecen hoy de objeto(s). No se es investigador porque se tengan objetos (de trabajo), sino porque se tienen problemas. Y de otra parte, porque otras entidades asumen el papel de dicho objeto. Como el gesto, el movimiento, el instante, el vacío o el silencio, la participación; por ejemplo.

La realidad deja de ser algo evidente. El arte y la estética se hacen contraintuitivos. Arte y ciencia, tecnología y experimentación. Y mucho proyecto. Proyectos e intención/intenciones. La realidad ya no es algo que vaya de suyo. Y si alguien lo siente y lo sabe es el artista. Mejor, es artista aquel que lo sabe, y hace de ello un problema.

Análogamente a la Grecia arcaica, y contrariamente a la Grecia clásica ya en la historia subsiguiente, deja de haber jerarquía de lenguajes, jerarquía de ciencias o prácticas, jerarquía de epistemes. Un concepto que se emplea en complejidad es el de redes: redes complejas. Cooperación e incluso supercooperación. Autoorganización y emergencias, y sobre todo, sobre todo: aprendizaje.

Como quiera que sea, para la comprensión normal de la estética esta es y permanece como una disciplina filosófica.

Ya no existen reglas: las reglas se construyen. O se echan abajo. Se trabaja y se vive incluso sin reglas. Libertad auténtica.

El arte da origen al criterio y al concepto, y no al revés.

Podemos recordar al viejo Sartre: existimos primero, y pensamos (si acaso) después. Pues bien, existe el arte, y luego (si acaso) la categoría y el juicio. Pero si es así: ¿Qué le quita o qué le pone la conciencia a la existencia? ¿Qué le quita o qué le pone el juicio y la categoría estética a la práctica y a la investigación artísticas? Práctica e investigación que no son ya única y principalmente artísticas, sino que comprometen elementos sociales y económicos, culturales y políticos, sexuales y físicos, entre varios otros.

No en vano, en el lenguaje de la crítica y de la estética contemporáneas otros juicios emergen: seducción y provocación; irritación y extrañamiento; juego y experimentación; choque y sorpresa; aburrimiento y desdén; por ejemplo. Y nuevos conceptos y metáforas se acuñan. Basta con echar una mirada a las exposiciones y los catálogos, a las revistas y las compilaciones, a los periódicos y las revistas. Y los libros, claro.

Iconoclastia. Herejía. Como los buenos de los cátaros, por ejemplo. El concepto clásico en el mundo del arte es/era el de vanguardias (artísticas y estéticas). Revolución científica, preferirá traducirlo Kuhn.

Pues bien, estética sin metafísica es estética sin Kant y sin Hegel, sin Schopenhauer y sin Adorno, sin clasicismo ni romanticismo. Y más allá de los “ismos”. Pero no posmoderno; tampoco. Adiós al idealismo y a la idea de sistema. (¡Con lo que bien que había hecho lo suyo Alain!).

Estos son los ejes, los temas, los conceptos y los problemas que conducen a una estética sin metafísica. ¿Y en cuanto a los protagonistas, los referentes?

Para ello es preciso tener en cuenta que la crisis de la estética y el nacimiento de una estética sin metafísica surgen exactamente en el entredicho entre Paris y New York, y sus diferencias. Con el resto del mundo observando. Precisamente por ello los nombres referentes incluyen a los siguientes autores:

Nelson Goodman es manifiestamente un pilar imposible de omitir. Con Goodman la pregunta se torna: ¿Cuándo hay arte? (Languages of art, 1968, 1976). When is there art? When does art happen? Ya no hay ontología (“¿Qué es el arte?”) Y la respuesta la aporta en otro texto el propio Goodman: “el arte es una manera de hacer el mundo” (Ways of worldmaking, 1978).

Artista conceptual, Joseph Kosuth, escribe un artículo que es referencia hasta hoy: Art after philosophy (1969). Aquí aparece un rechazo al formalismo como condición estética. La influencia de Duchamp es evidente en este proceso.

Pierre Restany (L’ autre face de l’art, 1979) es quien, con nombre propio, hace evidente la crisis de conceptos, juicios, categorías y definiciones que la estética tiene frente al arte contemporáneo.

Nathalie Heinich (Le triple jeu de l’art contemporain. Sociologie de l’art plastique, 1998) tiene el mérito de realizar una reflexión no normativa acerca del arte con base en una dúplice influencia de Norbert Elias y de Pierre Bourdieu.

George Dickie, en especial en su The Art Circle (1984) trabaja, desde la tradición analítica, una comprensión institucional del arte, lo que en otro contexto elabora con especial tino Howard S. Baker en su Art Worlds (1982): los sistemas cooperativos en la producción artística. La tradición analítica quiere comprender el arte como institución social, pero al margen del contexto social. Toda la obra de Danto resuena en el fondo.

El libro de Jean-Marie Schaeffer Les célibataires de l’art. Pour une esthétique sans mythes (1996) es fundamental con respecto a la liberación de la estética de las categorías tradicionales.

Con una obra prolífica, Jacques Rancière trabaja en varios textos un tema capital, a saber: las relaciones entre estética y política. Su obra es una lectura obligatoria, en particular en referencia a las artes visuales.

Asistimos, como nunca antes en la historia, a una verdadera explosión artística y estética, paralela, híbrida, en-proceso. Análogamente a lo que sucede en ciencia y tecnología, por ejemplo, en donde jamás la comunidad de investigadores había sido tan grande en la humanidad. Y jamás habíamos sabido tanto acerca del mundo, la naturaleza y nosotros mismos. El arte contemporáneo se inscribe exactamente en esta misma ola, por así decirlo.

Son los tiempos de un auténtico pluralismo cultural, pluralismo estético. Complejidad. Sí: una marca distintiva de la familia de complejidad es la diversidad, el pluralismo, que no pueden ser reducidos a elementos o momentos anteriores o inferiores. Se trata, a todas luces, de una pluralidad incompresible.

¿La dificultad enorme? Carecemos de un corpus lingüístico y lógico para designar y comprimir semejante vitalidad. Contra los pesimismos y el nihilismo, la nuestra es una época de vitalidad artística y estética, cognitiva y científica, vitalidad de/que es la investigación. Voluntad de vida, voluntad de vivir palpitante.

Y sin embargo carecemos de una teoría estética unificada o de carácter general. Como bien sostenía en otro contexto Einstein, es la teoría la que nos permite ver los fenómenos.

Pues bien, precisamente en este contexto, para volver a Baudelaire, existe una distancia con respecto a la identificación entre arte y belleza, tanto como entre estética y belleza. Por derivación, los críticos de arte no son ya asumidos como la voz sin más acerca del juicio artístico y estético. No son dejados de lado, pero sí son bajados del pedestal que alguno de ellos se erigió para sí mismo.

Existe una interacción horizontal entre el mundo y el arte, y esa interacción define la complejidad de la estética. Así las cosas, otro es el foco, parece ser: la armonía. Pero ya no una armonía estática, como en el pasado. Armonía dinámica, armonía de equilibrios dinámicos.

La marcha del mundo es trepidante y todo parece ser, incontrolada. No-teleológica, en todo caso. ¿Cambios rápidos y sorpresivos? Los temas y problemas resultantes son entonces caos, fractalidad, percolación, cascadas de errores, redes libres de escala, leyes de potencia, no-linealidad, y lógicas no-clásicas. Para mencionar tan sólo algunos de los más conspicuos.

Y lo que queda, consiguientemente, es un problema: la cultura, y la civilización. La existencia, la vida y el mundo. No en vano, emerge la invitación por/hacia una estética relacional (Nathalie Heinich y Nicolas Bourriaud). Esta trataría de restablecer el contacto entre el público y el arte de punta.

Comoquiera que sea, una cosa resulta clara: en la estética de hoy el topos y el locus de la estética ya no se reduce al arte, ni tampoco a la belleza. Hay una experiencia más fundamental aún, la armonía. Sobre la cual se ocupa alguna ciencia de la complejidad, como la termodinámica del no-equilibrio. Pero esta ya es otra historia.

La estética sin metafísica nace como disciplina propia entre las décadas de 1970 y 1990. Rápidamente: los años post-1968, la derrota de EE.UU. en Vietnam, la guerra y la posterior derrota militar de la URSS en Afganistán, la terrible crisis energética de 1977-79, la intensificación de la guerra fría, la emergencia del bloque de los No-Alineados, las fallidas revoluciones centroamericanas, las tecnologías de la información y la comunicación (TICs), las terribles hambrunas en Etiopía, los golpes militares en América del Sur, el lento emerger de los tigres del sureste asiático, en fin, la Perestroika, Glásnost y la caída del muro de Berlín en 1989, la catástrofe de Chernóbil y la profunda crisis y conciencia ambientalista, el surgimiento del multiculturalismo, el computador se vuelve una herramienta cotidiana, y aparece internet. Entre otros acontecimientos.

Son tiempos de enorme vitalidad, siempre con esa observación pertinente: la vida nunca sabe hacia dónde va. La vida es no-teleológica. Lo cual no impide que en los paisajes rugosos los fines se vayan construyendo, alternando, suplantando. La evolución misma, de hecho, no es teleológica. La vida sólo se sabe y se quiere a sí misma. De tantas maneras como sea posible, de tantas maneras como quepa imaginar. El arte, las artes, se nutren de esta circunstancia. Como la ciencia misma. Y la buena filosofía.

Vivir, el más apasionante y arrojado de todos los riesgos y pasiones. El tema de la complejidad misma de la estética. Como observara con acierto Kazantzakis, vivir, la última tentación; finalmente, la única tentación verdadera.

| RMM | CEM | @philocomplex |

___________

Carlos Eduardo Maldonado. Profesor titular de la Universidad del Rosario en Bogotá, Colombia. Autor de numerosos libros, artículos y ensayos sobre ciencia, política y cultura. Ph.D. en Filosofía por la Universidad Católica de Leuven (KU Leuven, Bélgica). Postdoctorados en Universidad de Cambridge, Universidad Católica de América (Washington, D. C.), Universidad de Pittsburgh.

491 Comments

  1. Financial advisors enterprise is individuals business.

  2. Awesome post.

  3. If you wish for to get a great deal from this post
    then you have to apply these methods to your won website.

  4. Hello there, just became alert to your blog through Google,
    and found that it is really informative. I am going to watch out for brussels.
    I’ll be grateful if you continue this in future.
    Lots of people will be benefited from your writing.
    Cheers!

  5. I every time emailed this website post page to all my friends, since if like to
    read it after that my friends will too.

  6. Great article, just what I was looking for.

  7. hey there and thank you for your info – I have definitely picked up something new from
    right here. I did however expertise a few technical issues using this website, as I experienced to reload
    the site lots of times previous to I could get it to load properly.
    I had been wondering if your web host is OK? Not that I’m complaining, but sluggish loading instances times will sometimes affect your placement in google and can damage your quality
    score if advertising and marketing with Adwords. Anyway I
    am adding this RSS to my e-mail and could look out for much
    more of your respective intriguing content. Ensure that you update this
    again very soon.

  8. Very nice post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that I’ve truly enjoyed
    browsing your blog posts. After all I will be subscribing to your rss feed and I hope you write again very soon!

  9. That is true for funding recommendation as properly.

  10. Do you have a spam issue on this blog; I also am a blogger, and I was curious about your situation; many of
    us have developed some nice methods and we are looking to swap methods with other
    folks, be sure to shoot me an e-mail if interested.

  11. I was suggested this web site by my cousin. I’m not sure whether this post is written by him as nobody else know such detailed about
    my problem. You’re wonderful! Thanks!

  12. What’s up mates, good post and fastidious arguments commented at this place, I am truly enjoying by these.

  13. For most up-to-date news you have to pay a
    quick visit internet and on internet I found this web
    site as a finest website for most recent updates.

  14. With havin so much content do you ever run into any problems of
    plagorism or copyright infringement? My website has a lot of completely
    unique content I’ve either written myself or outsourced but it appears a lot of it is popping it up all over the internet without my
    authorization. Do you know any techniques to help reduce content from
    being stolen? I’d certainly appreciate it.

  15. All kinds of investments include certain risks.

  16. Investors do pay direct and oblique prices.

  17. Oh my goodness! Amazing article dude! Thank you so much, However I am
    having difficulties with your RSS. I don’t understand the
    reason why I can’t subscribe to it. Is there anyone else getting identical RSS issues?
    Anyone who knows the solution can you kindly respond?
    Thanks!!

  18. Schwab Intelligent Portfolios invests in Schwab ETFs.

  19. Hello! This is my first visit to your blog! We are a team of volunteers and starting a new initiative in a community in the same niche.
    Your blog provided us useful information to
    work on. You have done a marvellous job!

  20. Sweet blog! I found it while browsing on Yahoo News. Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News?
    I’ve been trying for a while but I never seem to get there!
    Cheers

  21. Appreciate this post. Let me try it out.

  22. Hi, after reading this awesome post i am as well delighted to share
    my know-how here with colleagues.

  23. Hi there every one, here every person is sharing such know-how, thus it’s nice to read this weblog, and I used to pay a visit this
    webpage every day.

  24. Thanks in your curiosity in Investment Recommendation.

  25. Attractive section of content. I just stumbled upon your blog and
    in accession capital to assert that I get actually enjoyed account your blog posts.
    Anyway I will be subscribing to your feeds and even I achievement you access consistently fast.

  26. Everything is very open with a very clear explanation of the issues.
    It was truly informative. Your site is extremely helpful.
    Many thanks for sharing!

  27. Thanks for sharing your thoughts about ig. Regards

  28. Thank you, I’ve just been searching for information about
    this topic for a while and yours is the greatest I have found out till
    now. However, what in regards to the bottom line? Are you certain in regards to the source?

  29. Spot on with this write-up, I seriously believe that this website needs a lot more attention. I’ll probably be returning
    to read through more, thanks for the info!

  30. It’s very trouble-free to find out any topic on net as compared to books, as I found this paragraph at this website.

  31. Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.

    I’ve been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this.
    Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your
    new updates.

  32. My spouse and I stumbled over here coming from a different page and thought I might check things out.
    I like what I see so now i’m following you. Look forward to going over your web page repeatedly.

  33. That is true for funding advice as nicely.

  34. I think what you published was actually very logical.

    But, think about this, suppose you wrote a catchier post title?

    I mean, I don’t wish to tell you how to run your blog, however what if you added something that makes people desire
    more? I mean MilMesetas – La complejidad de la estética is kinda plain. You might glance at Yahoo’s front page
    and see how they create news headlines to get viewers
    to click. You might add a related video or a related pic or two to get readers interested about what you’ve got to say.
    In my opinion, it would make your posts a little bit more interesting.

  35. bookmarked!!, I really like your web site!

  36. I’m not sure exactly why but this website is loading
    very slow for me. Is anyone else having this problem or is it a problem on my end?
    I’ll check back later on and see if the problem still exists.

  37. What’s up, I would like to subscribe for this
    blog to obtain most up-to-date updates, thus where can i do
    it please assist.

  38. Investors do pay direct and oblique prices.

  39. Hey there! This is kind of off topic but I need some guidance from an established blog.
    Is it very hard to set up your own blog? I’m not very techincal but I
    can figure things out pretty fast. I’m thinking about
    making my own but I’m not sure where to begin. Do
    you have any tips or suggestions? Thanks

  40. With havin so much content do you ever run into any issues of plagorism
    or copyright infringement? My blog has a lot of unique content I’ve either
    authored myself or outsourced but it seems a lot of it is popping it up all
    over the internet without my permission. Do you know any ways to help prevent content from being
    stolen? I’d genuinely appreciate it.

  41. That is really attention-grabbing, You’re a very skilled blogger.
    I’ve joined your feed and stay up for in quest of more of your great post.

    Also, I’ve shared your site in my social networks

  42. It’s going to be ending of mine day, however before ending I am reading this enormous piece of writing to improve
    my know-how.

  43. My family all the time say that I am killing my
    time here at web, but I know I am getting experience daily by reading thes fastidious articles.

  44. I seriously love your website.. Excellent colors & theme.
    Did you build this amazing site yourself? Please reply
    back as I’m wanting to create my own site and would like to find out where
    you got this from or exactly what the theme is named. Cheers!

  45. This is my first time pay a quick visit at here and i am genuinely impressed to read all at alone place.

  46. Hello there! I could have sworn I’ve visited this
    blog before but after browsing through a few of the articles I realized it’s new to me.
    Regardless, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking it and checking back regularly!

  47. Pretty nice post. I simply stumbled upon your weblog and
    wanted to mention that I’ve really loved surfing around your blog posts.
    In any case I’ll be subscribing in your rss feed and
    I am hoping you write again very soon!

  48. I was suggested this web site by way of my cousin. I am not certain whether or not this put up is
    written by way of him as nobody else know such detailed approximately my trouble.

    You’re amazing! Thank you!

  49. Hi there great blog! Does running a blog such as this take a massive amount work?

    I’ve no understanding of coding but I was hoping to start my
    own blog in the near future. Anyhow, should you have any ideas or tips for new blog owners please
    share. I understand this is off subject nevertheless I just had to ask.
    Thanks!

  50. I am regular visitor, how are you everybody? This article posted at this site is genuinely pleasant.

  51. continuously i used to read smaller posts which as
    well clear their motive, and that is also happening with this paragraph which I am reading at this
    place.

  52. Nice answer back in return of this difficulty with solid
    arguments and describing everything concerning that.

  53. I’m curious to find out what blog system you’re working with?
    I’m experiencing some minor security problems with my latest website and I would like to
    find something more safe. Do you have any solutions?

  54. Thanks to your interest in Funding Advice.

  55. The other day, while I was at work, my cousin stole my
    apple ipad and tested to see if it can survive a 25 foot drop, just so she
    can be a youtube sensation. My apple ipad is now broken and she has 83 views.

    I know this is completely off topic but I had to share it with someone!

  56. Hey there are using WordPress for your site platform?
    I’m new to the blog world but I’m trying to get started and set up my own. Do you require any coding expertise to make your own blog?
    Any help would be really appreciated!

  57. Hi it’s me, I am also visiting this web site
    daily, this web page is really good and the visitors are actually sharing good thoughts.

  58. Good replies in return of this difficulty with real arguments and describing
    all on the topic of that.

  59. Appreciating the commitment you put into your blog and
    detailed information you provide. It’s good to come across a blog every once in a while that isn’t the same outdated rehashed material.
    Wonderful read! I’ve bookmarked your site and I’m including your RSS feeds to my Google
    account.

  60. I know this website offers quality based posts and other material, is there any other site which gives these things
    in quality?

  61. Hello There. I found your blog using msn. This is
    a very well written article. I will be sure to bookmark it and come back to read more of your useful info.

    Thanks for the post. I will definitely comeback.

  62. Appreciate the recommendation. Let me try it out.

  63. This post will assist the internet visitors for building up new webpage or
    even a blog from start to end.

  64. Great blog! Do you have any tips and hints for aspiring
    writers? I’m hoping to start my own blog soon but I’m a little lost on everything.
    Would you propose starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There
    are so many options out there that I’m totally overwhelmed
    .. Any tips? Kudos!

  65. I simply couldn’t go away your site prior to suggesting that I extremely enjoyed the standard info a person supply
    for your visitors? Is gonna be again steadily in order to check out new posts

  66. Excellent goods from you, man. I’ve take into
    account your stuff prior to and you are just extremely
    fantastic. I actually like what you have bought right here, certainly like what you’re saying and
    the way wherein you say it. You are making it entertaining and you still take care of to stay it wise.
    I can not wait to read far more from you. This is really
    a wonderful site.

  67. Wonderful goods from you, man. I’ve understand your stuff previous to and you’re just extremely excellent.
    I really like what you’ve acquired here, really like what you’re stating and the way in which you say
    it. You make it enjoyable and you still care for to keep it wise.
    I cant wait to read far more from you. This is actually a great site.

  68. All varieties of investments include certain dangers.

  69. A monetary advisor is your planning partner.

  70. It’s difficult to find knowledgeable people in this particular subject, however, you seem like you know what you’re talking
    about! Thanks

  71. This is a really good tip particularly to those new to the blogosphere.
    Simple but very precise info… Thank you for sharing this one.
    A must read post!

  72. It is perfect time to make some plans for the future and it is
    time to be happy. I have read this post and if I could I want to suggest you few interesting things or advice.
    Perhaps you could write next articles referring to this article.
    I desire to read even more things about it!

  73. Asking questions are truly nice thing if you are not
    understanding anything fully, but this post provides pleasant understanding even.

  74. I like what you guys are usually up too. This sort of clever work and reporting!
    Keep up the amazing works guys I’ve incorporated you guys to my blogroll.

  75. I just like the helpful info you provide in your articles.
    I’ll bookmark your blog and check again here frequently.
    I am reasonably sure I will learn many new stuff proper
    here! Good luck for the next!

  76. continuously i used to read smaller content that as well
    clear their motive, and that is also happening with
    this article which I am reading at this time.

  77. Peculiar article, exactly what I needed.

  78. Wow, this article is fastidious, my younger sister is analyzing such things, thus I am going to tell her.

  79. Outstanding story there. What occurred after? Thanks!

  80. magnificent publish, very informative. I ponder
    why the other experts of this sector don’t realize this.

    You should continue your writing. I’m confident, you have a great
    readers’ base already!

  81. certainly like your web-site however you need to check the spelling on quite
    a few of your posts. Many of them are rife with spelling
    issues and I in finding it very bothersome to
    tell the truth nevertheless I’ll certainly come again again.

  82. All varieties of investments come with certain risks.

  83. Informative article, just what I was looking for.

  84. I like the valuable info you provide in your articles.
    I’ll bookmark your weblog and check again here regularly.
    I’m quite sure I will learn many new stuff right
    here! Good luck for the next!

  85. It is not my first time to go to see this website, i am visiting
    this site dailly and take pleasant information from here everyday.

  86. I’m not sure why but this site is loading extremely slow for me.
    Is anyone else having this problem or is it a issue on my end?

    I’ll check back later and see if the problem still exists.

  87. I always spent my half an hour to read this web site’s articles
    all the time along with a cup of coffee.

  88. This paragraph is in fact a fastidious one it helps new web visitors, who
    are wishing in favor of blogging.

  89. I don’t even know the way I stopped up here,
    however I believed this submit was good.
    I do not understand who you are however certainly you are going to
    a famous blogger should you aren’t already. Cheers!

  90. This design is steller! You most certainly know how to keep a reader amused.
    Between your wit and your videos, I was almost moved to start my
    own blog (well, almost…HaHa!) Fantastic job. I really loved what you had
    to say, and more than that, how you presented it.
    Too cool!

  91. First off I want to say fantastic blog! I had a quick question that I’d like to ask if you don’t mind.
    I was curious to find out how you center yourself and clear
    your thoughts before writing. I have had a
    tough time clearing my thoughts in getting my ideas out. I
    truly do enjoy writing however it just seems like the first 10 to 15
    minutes tend to be lost just trying to figure out how to begin. Any ideas or tips?
    Thanks!

  92. Hey very interesting blog!

  93. Good day! I know this is kinda off topic but I was wondering which blog platform are you using for this
    site? I’m getting tired of WordPress because I’ve
    had problems with hackers and I’m looking at options
    for another platform. I would be fantastic if you could point me in the direction of a
    good platform.

  94. A monetary advisor is your planning accomplice.

  95. Now it is time to pick your specific investments.

  96. Investors do pay direct and oblique costs.

  97. All varieties of investments come with certain dangers.

  98. Traders do pay direct and indirect prices.

  99. Hello friends, how is the whole thing, and what
    you desire to say on the topic of this article, in my view its really awesome designed for me.

  100. Undeniably consider that that you said. Your favourite justification appeared to be on the internet the simplest thing to understand of.

    I say to you, I certainly get annoyed while other
    people consider worries that they just don’t recognise about.
    You controlled to hit the nail upon the top and defined out the whole thing with
    no need side effect , people can take a signal.

    Will probably be back to get more. Thank you

Leave a Reply

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

*