Una herencia indeseable: Breve estudio de un cuadro de Tamam Al Akhal

“Herencia” (1992), Tamam Al Akhal

“Herencia” (1992), Tamam Al Akhal

CARLOS EDUARDO MALDONADO |

Hay países sobre los que no sabemos nada, o muy poco. A no ser, claro, las noticias, habituales o intermitentes, de los grandes medios. Pero por principio esas noticias hay que leerlas cum granu salis, pues la realidad no es nunca plana e inmediata. La información que reciben los ciudadanos normales es editada, producida y post-producida. Pero bueno, en otra ocasión volveremos sobre este tema.

Palestina es un buen ejemplo de aquellos países sobre los cuales casi todo lo ignoramos. En especial lo que tiene que ver con cultura, ciencia y filosofía. Detengámonos aquí en una faceta de la cultura: el arte. Y en un nombre: Tamam Al Akhal.

Palestina de origen (Jaffa, 1935), Tamam representa, junto con su esposo Ismail Shammout, Abed Absi, Rana Bishara, Jawad El Malhi, Larisa Sansour y Fayez El Sirswani, entre muchos otros, una pléyade de pintores palestinos de la más excelsa calidad y originalidad, todos reunidos gracias a, y alrededor de, el Centro Cultural Khalil Sakakini, una ONG con sede en Ramallah.

Hay un cuadro de 1992 sobre el que quisiera concentrar la atención. Se trata de Herencia, un óleo sobre lienzo que se encuentra actualmente en la Universidad de Birzeit, la más antigua Universidad de esa nación, cerca de Ramallah, en los Territorios Palestinos. Se trata de un cuadro que, sugiero, puede entenderse mejor si se lo mira de abajo hacia arriba, y luego nuevamente hacia abajo.

Con una policromía modesta, digamos austera, es el color el que define las líneas y los rasgos. Se trata de un cuadro que permite ser visto prácticamente desde cualquier ángulo. Es impactante a primera vista, y cuanto más tiempo se le dedique mayor hondura produce en el espíritu. Un joven, no, un niño —de aproximadamente siete años de edad— arrastra, con esfuerzo, con pena, con dolor incluso, un pesado cadáver. Con seguridad algún familiar. Puede decirse que su padre.

El niño anda descalzo, y sus pies se ven gruesos, pesados. Ha andado descalzo un tiempo largo. No tienen cayos, pero sus pies denotan ya trabajos y esfuerzos que no son normales para un niño de su edad. Está vestido de manera sencilla, con todo, decente. Tiene estrictamente lo necesario, pero sus ropas no son harapos. Pantalón azul oscuro, camiseta azul claro. Azul: color primario.

Si hemos de creer a la psicología del color —campo quizás fundado por el gran Goethe, quien más que una psicología del color expuso una teoría del color (Zur Farbenlehre, literalmente “Doctrina sobre el color”, de 1810), desarrollada en franca disputa con la óptica de Newton—, el azul representa la inteligencia, la reflexión y la paciencia. ¿Paciencia? He aquí una primera clave del cuadro de Tamam. El azul además constituye el áurea, el fondo, la mise en escène de la Herencia. Sólo que el azul del fondo, pintado justamente como soporte de todo el cuadro, tiene en el centro, digamos, coincidiendo hacia delante y hacia atrás del plexo del niño, tonos blancos, amarillos. Es como dos destellos de luz, delante y detrás suyo. En la parte de atrás del niño, el plexo solar se aprecia mucho más claro y mejor, mientras que en la parte de adelante la luz blanca y amarilla es algo menos fuerte o nítida.

El niño lleva un pesado fardo, un cadáver que no respeta las proporciones pues es más grande, bastante más grande de lo que pudiera representarse si nos atuviéramos a la realidad. El cadáver está desnudo, no ha habido tiempo de envolverlo. Su color amarillento es señal inequívoca de que el deceso no ha sucedido hace poco tiempo. El niño lleva, con esfuerzo, desde hace un tiempo, un cadáver que no es reciente. Se trata el cadáver de un hombre. ¿No son los hombres (prima facie) quienes mueren en las guerras, los conflictos, los enfrentamientos?

En las pinturas de Al Akhal, es habitual ver escenas con sólo mujeres —por ejemplo, en Grinding stones (la piedra de moler, C.E.M.) de 1986, o Mujeres palestinas (1972), o una mujer, mayor, diferente en cada caso, el homenaje a la mujer anciana, sabia: Um-Ulias (1978) o La Señora Bahiya (1963)—, o de sólo hombres, como en Samed (1978). En su iconografía son más bien raros los cuadros en los que aparecen los dos sexos, pues, utilizando técnicas mixtas (acaso diferentes) de un cuadro o período a otro, los motivos generales son los que sobresalen, como en Herencia palestina (1984) o Los pescadores de Jaffa (1996), por ejemplo. Lugar propio merece el cuadro Pero la educación continua de 1989.

La situación y la historia de Palestina permiten entender el fondo y la base que se representa en el cuadro. Las mujeres quedan al cuidado de la casa y los críos. Los hombres salen a trabajar y combatir (¿dos cosas diferentes?). Incluso en las escenas de los grandes medios —CNN entre ellos—, son niños, jóvenes y adultos los que aparecen en la intifada, son hombres los que aparecen en la barricadas y las calles bombardeadas. Pero con la situación, dolorosa, del Medio Oriente, tal es la situación generalizada de la guerra. Claro, cuando no recordamos cómo en los conflictos armados, tradicionalmente, un arma de guerra es el cuerpo de la mujer.

El tamaño (algo) exagerado del cadáver deja ver que es una muerte grande, no pequeña ni normal. Es el peso de la muerte más grande de lo que pareciera soportarse a primera vista. Pero el niño puede, aguanta; con esfuerzos, sin ser fácil, ahí va.

El color amarillento del cadáver permite adivinar, sin dificultad alguna, que el rigor mortis ya ha marcado al cuerpo que porta el niño. Es más, el adulto murió en los brazos del niño y sus características se han producido mientras el niño llevaba, cargado, con cuidado y esfuerzo el cuerpo fallecido. Y aquí viene una clave importante del cuadro. El niño avanza… pero su marcha es hacia atrás, no hacia delante. De otro modo, arrastrándose pesadamente, el cadáver no mostraría las plantas de los pies. Los pies son arrastrados en el empeine, seguramente raspados, pero las plantas de los pies, ya con el rigor mortis dan muestra claramente de que la marcha del niño es hacia atrás.

Por lo demás —si se observa la forma como aparece el niño—, el pie izquierdo soporta, en el instante del cuadro, todo el peso propio y del fardo que porta. El pie izquierdo está abierto hacia el extremo saliente, soportando —por la postura y la flexión de la rodilla— la principal parte de la carga. La inclinación de la pierna derecha muestra que el niño hace un esfuerzo para sostener, cargar y avanzar, todo, muy lentamente.

El cuadro en efecto no es una instantánea —como muchos otros cuadros en la historia del arte pueden serlo—. Antes bien, cabe percibirse un ritmo lento, pausado, quedo. Tamam nos permite una película en cámara muy lenta. Casi sólo se escucha la respiración forzada, lenta pero sostenida del niño…

El niño camina, pues, hacia atrás. Los brazos del cadáver no se mecen: el rigor mortis lo impide. Y si lo hacen es un movimiento torpe, brusco, de una mole. Los dedos de las manos prácticamente rozan el suelo, permiten comprobar que la marcha es hacia atrás. Vaya paradoja, una manera también de avanzar.

No es claro, en forma alguna, hacia dónde se dirige el muchacho, pero parece haber más luz del lado hacia donde se mueve, hacia su espalda. Al fin y al cabo, cuando parecemos estar en un túnel, en medio de la total oscuridad, ¿no nos movemos en dirección hacia la luz? Luz, universo conocido, universo probable y posible, metáfora por antonomasia de la esperanza.

El cadáver es el de un hombre joven, un adulto digamos. No un anciano. Aún se adivinan, sobre todo, en sus piernas y brazos, un hombre que muere temprano, pues sus músculos eran fuertes y lozanos. ¡Hay regiones enteras en el mundo en las que morir de vejez es un verdadero lujo! Podría hacerse la lista de estos lugares, pero no es el punto.

El rostro completo del niño demuestra esfuerzo, pero el dolor se concentra en sus ojos. Oblicuos, caídos, con una arruga de expresión en el ceño, ya claramente esculpida por la vida. Y su mirada, triste, lejana, y sin embargo una mirada que no desfallece. ¿A dónde se dirige su mirada? No es del todo claro. No sabemos si a nosotros los que lo miramos, o a alguna parte arriba, no mucho más allá, detrás nuestro; o, incluso, a algún lugar en las alturas.

La respiración del niño es fuerte. Su aliento, con la boca —quizá— semiabierta, rebota contra la manga de su camiseta. El calor de su vaho contrasta con la frialdad del cadáver. El niño seguramente suda por el esfuerzo, pero el calor de su sudor se corta con la frialdad del cuerpo que carga.

El niño, un niño que porta el cadáver de un mayor. ¡Vaya herencia! El motivo, sin embargo, se remonta hasta la antigüedad. Desde Edipo en Colonia, incluso más atrás, en los orígenes de la mitología hebrea que se proyecta en la cristiandad: “los hijos pagan las culpas de los padres”. Unos lo llaman “pecado original”, otros “karma”, deuda de acciones precedentes; en los términos de Tamam, sencillamente, el niño recibe su herencia.

La niñez, que alguna vez quiso ser —especialmente a partir del siglo XVIII cuando es “inventada”, en particular por Goethe, Pestalozzi y Rousseau— el paradigma de la inocencia, la espontaneidad y la autenticidad, la vida pura. Casi, casi el estado de naturaleza. ¿Merece un niño recibir una herencia semejante? En muchos lugares del mundo se trata de la facticidad misma de la existencia. Pero desde el punto de vista moral se trata de una maldición, un adefesio, un escándalo. ¡No hay derecho a que haya, en muchos lugares, generaciones enteras que reciben una herencia como la que pinta —con profunda humanidad— Tamam Al Akhal!

¿No es el motto de la sostenibilidad, esa idea naciente a partir del Informe Brundtland al Club de Roma en 1973, la idea según la cual debemos dejar a nuestros hijos la tierra por lo menos como la recibimos nosotros mismos? Desde una perspectiva incluso perfectamente distinta, cabe ver en este cuadro el drama de la inversión de la pirámide poblacional y la crisis mundial del sistema pensional ocasionada por el capitalismo financiero y la globalización.

No es que la historia consista en progreso, esa visión particular de Diderot y D’Alembert, y que no hacen otra cosa que expresar el espíritu mismo de la Modernidad. Manifiestamente, no un progreso lineal y acumulativo. Pero no hay derecho a que heredemos a los más jóvenes vejámenes, sufrimiento y deudas que no lograron resolver los mayores.

El niño del cuadro de Tamam avanza, hacia atrás. En fin, a veces, en la vida, hay que avanzar hacia donde se puede. De manera oblicua, en zigzag, no siempre “hacia delante”, en fin, si es preciso, avanzar incluso hacia atrás. En cualquier caso, salir del atolladero…

En el cuadro mencionado hay dos generaciones pero una sola unidad. Una, adulta, prematuramente muerta; la otra, joven aún, doliente, aguantadora, paciente quizás. Pero en movimiento.

Ahora, el asunto no es que sea, tradicionalmente, tarea de los más jóvenes enterrar a sus mayores. En absoluto. En dicho caso, de un lado, la muerte sobreviene como un acontecimiento natural. Y de otra parte, con el dolor y el duelo incluidos, se acepta como un proceso mismo de la vida. No es, en manera alguna, nada de eso lo que encontramos en este cuadro. Por el contrario, la “herencia” es injusta, no es deseada, es asumida, claro, pero no tiene nada de natural. De aquí el grito silencioso que exclama el cuadro. Un grito que no se expresa, porque hay que guardar las fuerzas y aguantar para cargar el cadáver.

Y más que el grito, es el resuello de la respiración forzada lo que sale, acallado, a través de la manga de la camiseta. Más que el grito, es el esfuerzo lo que se escucha, y la mirada, esa mirada no-enteramente-descifrada del niño. Esa mirada, con todo y la expresión del rostro, es lo que, guiando el pulso del cuadro entero, dirige la escena, dirige el andar, pesado, hacia alguna parte. Al fin y al cabo, que la vida no tenga comienzo, y que tampoco tenga final, no evita que quepa pensar e imaginar en cada estación, cada estación de la vida, para que pueda ser placentera, o por lo menos —¡por lo menos!— decente y aguantable. Nosotros quizá no sepamos cuál es esa (próxima) estación, pero el niño, ese niño sí lo sabe. Hacia allá avanza, y Tamam nos invita a acompañarlo.

| RMM | CEM | @philocomplex |

___________

Carlos Eduardo Maldonado. Profesor titular de la Universidad del Rosario en Bogotá, Colombia. Autor de numerosos libros, artículos y ensayos sobre ciencia, política y cultura. Ph.D. en Filosofía por la Universidad Católica de Leuven (KU Leuven, Bélgica). Postdoctorados en Universidad de Cambridge, Universidad Católica de América (Washington, D. C.), Universidad de Pittsburgh.

2.098 Comments

  1. When I originally left a comment I appear to have clicked on the -Notify me when new comments are
    added- checkbox and now whenever a comment is added I get 4
    emails with the same comment. Is there a way you can remove me from that service?
    Thanks a lot!

  2. I’m amazed, I have to admit. Rarely do I come across a blog that’s equally educative and amusing, and without a doubt,
    you’ve hit the nail on the head. The problem is something not enough folks
    are speaking intelligently about. I am very happy
    that I came across this during my search for something relating to this.

  3. Very good info. Lucky me I discovered your
    blog by chance (stumbleupon). I have saved it for later!

  4. Hi to all, it’s actually a good for me to go to see this site,
    it includes important Information.

  5. Thanks so much for the blog post.Really looking forward to read more. Much obliged.

  6. The 67-year-old’s contract currently runs through 2025 at Alabama, which played a big part in why he wanted to solve any issue with his hip now. He didn’t want it lingering into the season this fall or to cut his career short.

  7. I wish I had the luxury of viewing my fertility in the way that many others do: as something optimistic and uncomplicated. My 26-year-old self had no idea how fragile the future can be, and how lucky I was to not have had to consider how I’d create a family someday.

  8. Good site you’ve got here.. It’s hard to find excellent writing like
    yours nowadays. I honestly appreciate individuals
    like you! Take care!!

  9. Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this post plus the rest of the website
    is extremely good.

  10. “You can’t describe how bad it was,” he recalled. “People were screaming. I was with my children. I couldn’t tell whether they were all right, it was dark.”

  11. Thanks a lot for the blog.Thanks Again. Want more.

  12. Would love to always get updated great web site!.

  13. Looking forward to reading more. Great article.Much thanks again. Keep writing.

  14. learned lot of things from it about blogging. thanks.

  15. Health officials said Friday that nearly 700 people at two universities in Los Angeles have been ordered to stay home because they might have had contact this month with two measles patients.

  16. Thanks so much for the article.Really looking forward to read more. Awesome.

  17. IaаАа’б‚Т€ТšаЂаŒаАа’б‚Т€ТžаБТžm a lengthy time watcher and I just considered IaаАа’б‚Т€ТšаЂаŒаАа’б‚Т€ТžаБТžd drop by and say hi there for the very very first time.

  18. Very good article. I am facing some of these issues as well..

  19. I was recommended this website by my cousin. I am not sure whether this post is written by him as nobody else know such detailed about my problem. You are amazing! Thanks!

  20. Useful information. Fortunate me I discovered your site

  21. You are not right. I am assured. I can prove it. Write to me in PM, we will talk.

  22. Fastidious answers in return of this query with solid arguments
    and telling everything concerning that.

  23. I every time used to study article in news papers but now
    as I am a user of internet so from now I am using net for
    content, thanks to web.

  24. Wow! This could be one particular of the most useful blogs We ave ever arrive across on this subject. Actually Great. I am also an expert in this topic therefore I can understand your effort.

  25. Thanks a lot for the post.Really looking forward to read more. Awesome.

  26. n paper, Joe Biden has about as many advantages as a presidential candidate could want. A former vice president, he has national name recognition, a strong connection to a popular former president, longstanding ties to major donors, good relations with Republican lawmakers and the top spot in most recent polls.

  27. This web site certainly has all of the information and facts I wanted about this subject and didn at know who to ask.

  28. It as wonderful that you are getting thoughts from this post as well as from our discussion made here.

  29. In it something is. Thanks for the help in this question, the easier, the better

  30. It was hard It was hard to get a grip on everything, since it was impossible to take in the entire surroundings of scenes.

  31. Super-Duper website! I am loving it!! Will be real backside soon to interpret a number of extra. I am captivating your feeds also

  32. Awesome blog! Do you have any tips and hints for
    aspiring writers? I’m planning to start my own blog soon but I’m a little lost on everything.
    Would you suggest starting with a free platform like
    Wordpress or go for a paid option? There are so many options out there that
    I’m totally confused .. Any recommendations? Thanks!

  33. I truly appreciate this article.Really thank you! Really Cool.

  34. I truly love your site.. Very nice colors & theme.
    Did you build this website yourself? Please reply back as I’m planning to create my own personal site and
    want to find out where you got this from or what the theme is called.
    Appreciate it!

  35. This is very interesting, You are a very skilled blogger.
    I have joined your rss feed and look forward to seeking more of your
    great post. Also, I’ve shared your website in my social networks!

  36. I do not even know how I ended up here, but I thought this post was good.
    I do not know who you are but definitely you are going to a famous blogger if you are not already
    😉 Cheers!

  37. Would love to perpetually get updated outstanding web site!.

  38. I think in two weeks, I will be 100 percent, he told TideSports.com. They won’t let me play golf for six weeks for some reason, but I am going to try and get that reduced.

  39. Yeah bookmaking this wasn at a high risk conclusion great post!.

  40. Admiring the dedication you put into your website and in depth information you offer.
    It’s awesome to come across a blog every once in a while that
    isn’t the same old rehashed material. Excellent read! I’ve saved your site and I’m including your
    RSS feeds to my Google account.

  41. Would love to incessantly get updated great web site!.

  42. This is one awesome blog.Much thanks again. Really Cool.

  43. When someone writes an post he/she retains the plan of a user in his/her mind that
    how a user can know it. Therefore that’s why this paragraph is amazing.
    Thanks!

  44. pretty practical stuff, overall I feel this is worth a bookmark, thanks

  45. After Westbrook scores on a player, he often gets animated, shouting and showing up opponents, and this series was no exception.

  46. My brother recommended I might like this web site.
    He was totally right. This post actually made my day.
    You can not imagine just how much time I had spent for this info!

    Thanks!

  47. Thanks for any other wonderful post. The place else could anybody get that kind
    of information in such a perfect way of writing? I have a presentation subsequent
    week, and I am on the search for such info.

  48. Our editorial team is dedicated to finding and telling you more about the products and deals we love. If you love them too and decide to purchase through the links below, we may receive a commission.

  49. Nouman Raja, 41, was fired from the Palm Beach Gardens Police Department shortly after he killed Corey Jones, 31, while on plainclothes duty, and was convicted last month by a jury of manslaughter and first-degree murder.

  50. Highly descriptive blog, I loved that a lot. Will there be a part 2?

  51. All types of investments include certain risks.

  52. Thanks a lot for sharing this with all people you actually recognize what you are talking about! Bookmarked. Please also consult with my site =). We could have a link exchange contract among us!

  53. There is visibly a bundle to realize about this. I suppose you made some good points in features also.

  54. You are my intake , I have few web logs and rarely run out from to post.

  55. Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a
    amusement account it. Look advanced to far added agreeable from you!
    By the way, how can we communicate?

  56. Really informative article. Really Great.

  57. Woh I love your content , bookmarked !.

  58. previous to and you are just too fantastic. I really like what

  59. All kinds of investments come with sure risks.

  60. And that is an investment risk value taking.

  61. In my opinion it is obvious. You did not try to look in google.com?

  62. Thanks so much for the blog article.Thanks Again. Keep writing.

  63. This is really interesting, You are a very skilled blogger. I have joined your feed and look forward to seeking more of your fantastic post. Also, I ave shared your site in my social networks!

  64. Wonderful post! We will be linking to this great content on our site. Keep up the good writing.

  65. you download it from somewhere? A theme like yours with a few simple adjustements would really make my

  66. And this is an investment risk price taking.

  67. Thanks-a-mundo for the post.Much thanks again. Awesome.

  68. This is very interesting, You are a very skilled blogger. I have joined your rss feed and look forward to seeking more of your fantastic post. Also, I ave shared your site in my social networks!

  69. You made a number of good points there. I did a search on the matter and found nearly all people will agree with your blog.

  70. Looking forward to reading more. Great article post.Really thank you! Will read on

  71. Financial advisors enterprise is people enterprise.

  72. Hi, i read your blog from time to time and i own a similar one and i was just curious if you
    get a lot of spam remarks? If so how do you reduce it, any plugin or anything
    you can advise? I get so much lately it’s driving me mad so any support is very much appreciated.

  73. Greate post. Keep posting such kind of information on your page.
    Im really impressed by your site.
    Hey there, You have performed an incredible job.
    I’ll definitely digg it and for my part suggest to my
    friends. I am confident they’ll be benefited from this website.

  74. rtywsdo,A fascinating discussion is definitely worth comment. I do think that you ought to publish more on this topic, it may not be a taboo lvvfphnki,subject but generally folks don’t talk about such subjects. To the next! All the best!!

  75. It as not that I want to copy your website, but I really like the style and design. Could you let me know which style are you using? Or was it especially designed?

  76. This site was how do I say it? Relevant!! Finally I have found something which helped me. Cheers!

  77. This text is worth everyone as attention. Where can I find out more?

  78. This particular blog is no doubt cool additionally factual. I have picked up a bunch of helpful advices out of this amazing blog. I ad love to come back again and again. Thanks a lot!

  79. Whoa! This blog looks just like my old one! It’s on a totally different topic but it has pretty much the same layout and design. Wonderful choice of colors!

  80. Im thankful for the article post.Thanks Again. Really Cool.

  81. I loved as much as you will receive carried out right here.
    The sketch is attractive, your authored material stylish.
    nonetheless, you command get bought an nervousness over that you wish
    be delivering the following. unwell unquestionably
    come further formerly again as exactly the same nearly a lot often inside case you shield this hike.

  82. Thanks for sharing, this is a fantastic blog.Really thank you! Awesome.

  83. Really enjoyed this post.Thanks Again. Really Great.

  84. This website was… how do you say it? Relevant!!
    Finally I’ve found something that helped me. Appreciate it!

  85. Great post! We will be linking to this great content on our site.
    Keep up the good writing.

  86. Thanks to my father who stated to me on the topic of this weblog, this blog is really awesome.

  87. When I originally commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and now each time a
    comment is added I get three emails with the same comment.
    Is there any way you can remove people from that service?

    Thank you!

  88. There is apparently a bunch to realize about this. I believe you made certain nice points in features also.

  89. I wanted to thank you for this great write-up, I definitely loved each and every little bit of it. I ave bookmarked your web site to look at the latest stuff you post.

  90. yay google is my queen helped me to find this great web site !.

  91. If you are going for finest contents like me,
    just pay a visit this website every day since it offers quality contents, thanks

  92. There is apparently a lot to identify about this. I assume you made some nice points in features also.

  93. Just to let you know your blog appears a little bit unusual in Firefox on my pc with Linux.

  94. I think this is one of the most significant information for me.
    And i am glad reading your article. But want
    to remark on some general things, The site style is great, the articles is really nice :
    D. Good job, cheers

  95. Can I simply say what a relief to uncover an individual who
    truly knows what they’re talking about on the net. You certainly realize how to bring an issue to light and make it important.
    A lot more people have to read this and understand this side of your story.
    It’s surprising you’re not more popular given that you certainly have the gift.

  96. Hey there! This is my first visit to your blog!
    We are a team of volunteers and starting a new initiative in a community in the same niche.
    Your blog provided us beneficial information to work on. You have
    done a wonderful job!

  97. With havin so much content and articles do you ever run into any problems of plagorism or copyright infringement?

    My blog has a lot of completely unique content I’ve either
    created myself or outsourced but it looks like a lot of it is
    popping it up all over the web without my permission. Do you know any
    techniques to help stop content from being ripped off? I’d certainly appreciate it.

  98. Hello to every body, it’s my first go to see of this web site; this weblog contains remarkable and in fact
    excellent data in support of readers.

  99. Hmm is anyone else having problems with the images on this blog loading?
    I’m trying to determine if its a problem on my end or if it’s
    the blog. Any suggestions would be greatly appreciated.

  100. Thanks for sharing your info. I truly appreciate your efforts and I
    am waiting for your further post thank you once again.

Leave a Reply

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

*