Una herencia indeseable: Breve estudio de un cuadro de Tamam Al Akhal

“Herencia” (1992), Tamam Al Akhal

“Herencia” (1992), Tamam Al Akhal

CARLOS EDUARDO MALDONADO |

Hay países sobre los que no sabemos nada, o muy poco. A no ser, claro, las noticias, habituales o intermitentes, de los grandes medios. Pero por principio esas noticias hay que leerlas cum granu salis, pues la realidad no es nunca plana e inmediata. La información que reciben los ciudadanos normales es editada, producida y post-producida. Pero bueno, en otra ocasión volveremos sobre este tema.

Palestina es un buen ejemplo de aquellos países sobre los cuales casi todo lo ignoramos. En especial lo que tiene que ver con cultura, ciencia y filosofía. Detengámonos aquí en una faceta de la cultura: el arte. Y en un nombre: Tamam Al Akhal.

Palestina de origen (Jaffa, 1935), Tamam representa, junto con su esposo Ismail Shammout, Abed Absi, Rana Bishara, Jawad El Malhi, Larisa Sansour y Fayez El Sirswani, entre muchos otros, una pléyade de pintores palestinos de la más excelsa calidad y originalidad, todos reunidos gracias a, y alrededor de, el Centro Cultural Khalil Sakakini, una ONG con sede en Ramallah.

Hay un cuadro de 1992 sobre el que quisiera concentrar la atención. Se trata de Herencia, un óleo sobre lienzo que se encuentra actualmente en la Universidad de Birzeit, la más antigua Universidad de esa nación, cerca de Ramallah, en los Territorios Palestinos. Se trata de un cuadro que, sugiero, puede entenderse mejor si se lo mira de abajo hacia arriba, y luego nuevamente hacia abajo.

Con una policromía modesta, digamos austera, es el color el que define las líneas y los rasgos. Se trata de un cuadro que permite ser visto prácticamente desde cualquier ángulo. Es impactante a primera vista, y cuanto más tiempo se le dedique mayor hondura produce en el espíritu. Un joven, no, un niño —de aproximadamente siete años de edad— arrastra, con esfuerzo, con pena, con dolor incluso, un pesado cadáver. Con seguridad algún familiar. Puede decirse que su padre.

El niño anda descalzo, y sus pies se ven gruesos, pesados. Ha andado descalzo un tiempo largo. No tienen cayos, pero sus pies denotan ya trabajos y esfuerzos que no son normales para un niño de su edad. Está vestido de manera sencilla, con todo, decente. Tiene estrictamente lo necesario, pero sus ropas no son harapos. Pantalón azul oscuro, camiseta azul claro. Azul: color primario.

Si hemos de creer a la psicología del color —campo quizás fundado por el gran Goethe, quien más que una psicología del color expuso una teoría del color (Zur Farbenlehre, literalmente “Doctrina sobre el color”, de 1810), desarrollada en franca disputa con la óptica de Newton—, el azul representa la inteligencia, la reflexión y la paciencia. ¿Paciencia? He aquí una primera clave del cuadro de Tamam. El azul además constituye el áurea, el fondo, la mise en escène de la Herencia. Sólo que el azul del fondo, pintado justamente como soporte de todo el cuadro, tiene en el centro, digamos, coincidiendo hacia delante y hacia atrás del plexo del niño, tonos blancos, amarillos. Es como dos destellos de luz, delante y detrás suyo. En la parte de atrás del niño, el plexo solar se aprecia mucho más claro y mejor, mientras que en la parte de adelante la luz blanca y amarilla es algo menos fuerte o nítida.

El niño lleva un pesado fardo, un cadáver que no respeta las proporciones pues es más grande, bastante más grande de lo que pudiera representarse si nos atuviéramos a la realidad. El cadáver está desnudo, no ha habido tiempo de envolverlo. Su color amarillento es señal inequívoca de que el deceso no ha sucedido hace poco tiempo. El niño lleva, con esfuerzo, desde hace un tiempo, un cadáver que no es reciente. Se trata el cadáver de un hombre. ¿No son los hombres (prima facie) quienes mueren en las guerras, los conflictos, los enfrentamientos?

En las pinturas de Al Akhal, es habitual ver escenas con sólo mujeres —por ejemplo, en Grinding stones (la piedra de moler, C.E.M.) de 1986, o Mujeres palestinas (1972), o una mujer, mayor, diferente en cada caso, el homenaje a la mujer anciana, sabia: Um-Ulias (1978) o La Señora Bahiya (1963)—, o de sólo hombres, como en Samed (1978). En su iconografía son más bien raros los cuadros en los que aparecen los dos sexos, pues, utilizando técnicas mixtas (acaso diferentes) de un cuadro o período a otro, los motivos generales son los que sobresalen, como en Herencia palestina (1984) o Los pescadores de Jaffa (1996), por ejemplo. Lugar propio merece el cuadro Pero la educación continua de 1989.

La situación y la historia de Palestina permiten entender el fondo y la base que se representa en el cuadro. Las mujeres quedan al cuidado de la casa y los críos. Los hombres salen a trabajar y combatir (¿dos cosas diferentes?). Incluso en las escenas de los grandes medios —CNN entre ellos—, son niños, jóvenes y adultos los que aparecen en la intifada, son hombres los que aparecen en la barricadas y las calles bombardeadas. Pero con la situación, dolorosa, del Medio Oriente, tal es la situación generalizada de la guerra. Claro, cuando no recordamos cómo en los conflictos armados, tradicionalmente, un arma de guerra es el cuerpo de la mujer.

El tamaño (algo) exagerado del cadáver deja ver que es una muerte grande, no pequeña ni normal. Es el peso de la muerte más grande de lo que pareciera soportarse a primera vista. Pero el niño puede, aguanta; con esfuerzos, sin ser fácil, ahí va.

El color amarillento del cadáver permite adivinar, sin dificultad alguna, que el rigor mortis ya ha marcado al cuerpo que porta el niño. Es más, el adulto murió en los brazos del niño y sus características se han producido mientras el niño llevaba, cargado, con cuidado y esfuerzo el cuerpo fallecido. Y aquí viene una clave importante del cuadro. El niño avanza… pero su marcha es hacia atrás, no hacia delante. De otro modo, arrastrándose pesadamente, el cadáver no mostraría las plantas de los pies. Los pies son arrastrados en el empeine, seguramente raspados, pero las plantas de los pies, ya con el rigor mortis dan muestra claramente de que la marcha del niño es hacia atrás.

Por lo demás —si se observa la forma como aparece el niño—, el pie izquierdo soporta, en el instante del cuadro, todo el peso propio y del fardo que porta. El pie izquierdo está abierto hacia el extremo saliente, soportando —por la postura y la flexión de la rodilla— la principal parte de la carga. La inclinación de la pierna derecha muestra que el niño hace un esfuerzo para sostener, cargar y avanzar, todo, muy lentamente.

El cuadro en efecto no es una instantánea —como muchos otros cuadros en la historia del arte pueden serlo—. Antes bien, cabe percibirse un ritmo lento, pausado, quedo. Tamam nos permite una película en cámara muy lenta. Casi sólo se escucha la respiración forzada, lenta pero sostenida del niño…

El niño camina, pues, hacia atrás. Los brazos del cadáver no se mecen: el rigor mortis lo impide. Y si lo hacen es un movimiento torpe, brusco, de una mole. Los dedos de las manos prácticamente rozan el suelo, permiten comprobar que la marcha es hacia atrás. Vaya paradoja, una manera también de avanzar.

No es claro, en forma alguna, hacia dónde se dirige el muchacho, pero parece haber más luz del lado hacia donde se mueve, hacia su espalda. Al fin y al cabo, cuando parecemos estar en un túnel, en medio de la total oscuridad, ¿no nos movemos en dirección hacia la luz? Luz, universo conocido, universo probable y posible, metáfora por antonomasia de la esperanza.

El cadáver es el de un hombre joven, un adulto digamos. No un anciano. Aún se adivinan, sobre todo, en sus piernas y brazos, un hombre que muere temprano, pues sus músculos eran fuertes y lozanos. ¡Hay regiones enteras en el mundo en las que morir de vejez es un verdadero lujo! Podría hacerse la lista de estos lugares, pero no es el punto.

El rostro completo del niño demuestra esfuerzo, pero el dolor se concentra en sus ojos. Oblicuos, caídos, con una arruga de expresión en el ceño, ya claramente esculpida por la vida. Y su mirada, triste, lejana, y sin embargo una mirada que no desfallece. ¿A dónde se dirige su mirada? No es del todo claro. No sabemos si a nosotros los que lo miramos, o a alguna parte arriba, no mucho más allá, detrás nuestro; o, incluso, a algún lugar en las alturas.

La respiración del niño es fuerte. Su aliento, con la boca —quizá— semiabierta, rebota contra la manga de su camiseta. El calor de su vaho contrasta con la frialdad del cadáver. El niño seguramente suda por el esfuerzo, pero el calor de su sudor se corta con la frialdad del cuerpo que carga.

El niño, un niño que porta el cadáver de un mayor. ¡Vaya herencia! El motivo, sin embargo, se remonta hasta la antigüedad. Desde Edipo en Colonia, incluso más atrás, en los orígenes de la mitología hebrea que se proyecta en la cristiandad: “los hijos pagan las culpas de los padres”. Unos lo llaman “pecado original”, otros “karma”, deuda de acciones precedentes; en los términos de Tamam, sencillamente, el niño recibe su herencia.

La niñez, que alguna vez quiso ser —especialmente a partir del siglo XVIII cuando es “inventada”, en particular por Goethe, Pestalozzi y Rousseau— el paradigma de la inocencia, la espontaneidad y la autenticidad, la vida pura. Casi, casi el estado de naturaleza. ¿Merece un niño recibir una herencia semejante? En muchos lugares del mundo se trata de la facticidad misma de la existencia. Pero desde el punto de vista moral se trata de una maldición, un adefesio, un escándalo. ¡No hay derecho a que haya, en muchos lugares, generaciones enteras que reciben una herencia como la que pinta —con profunda humanidad— Tamam Al Akhal!

¿No es el motto de la sostenibilidad, esa idea naciente a partir del Informe Brundtland al Club de Roma en 1973, la idea según la cual debemos dejar a nuestros hijos la tierra por lo menos como la recibimos nosotros mismos? Desde una perspectiva incluso perfectamente distinta, cabe ver en este cuadro el drama de la inversión de la pirámide poblacional y la crisis mundial del sistema pensional ocasionada por el capitalismo financiero y la globalización.

No es que la historia consista en progreso, esa visión particular de Diderot y D’Alembert, y que no hacen otra cosa que expresar el espíritu mismo de la Modernidad. Manifiestamente, no un progreso lineal y acumulativo. Pero no hay derecho a que heredemos a los más jóvenes vejámenes, sufrimiento y deudas que no lograron resolver los mayores.

El niño del cuadro de Tamam avanza, hacia atrás. En fin, a veces, en la vida, hay que avanzar hacia donde se puede. De manera oblicua, en zigzag, no siempre “hacia delante”, en fin, si es preciso, avanzar incluso hacia atrás. En cualquier caso, salir del atolladero…

En el cuadro mencionado hay dos generaciones pero una sola unidad. Una, adulta, prematuramente muerta; la otra, joven aún, doliente, aguantadora, paciente quizás. Pero en movimiento.

Ahora, el asunto no es que sea, tradicionalmente, tarea de los más jóvenes enterrar a sus mayores. En absoluto. En dicho caso, de un lado, la muerte sobreviene como un acontecimiento natural. Y de otra parte, con el dolor y el duelo incluidos, se acepta como un proceso mismo de la vida. No es, en manera alguna, nada de eso lo que encontramos en este cuadro. Por el contrario, la “herencia” es injusta, no es deseada, es asumida, claro, pero no tiene nada de natural. De aquí el grito silencioso que exclama el cuadro. Un grito que no se expresa, porque hay que guardar las fuerzas y aguantar para cargar el cadáver.

Y más que el grito, es el resuello de la respiración forzada lo que sale, acallado, a través de la manga de la camiseta. Más que el grito, es el esfuerzo lo que se escucha, y la mirada, esa mirada no-enteramente-descifrada del niño. Esa mirada, con todo y la expresión del rostro, es lo que, guiando el pulso del cuadro entero, dirige la escena, dirige el andar, pesado, hacia alguna parte. Al fin y al cabo, que la vida no tenga comienzo, y que tampoco tenga final, no evita que quepa pensar e imaginar en cada estación, cada estación de la vida, para que pueda ser placentera, o por lo menos —¡por lo menos!— decente y aguantable. Nosotros quizá no sepamos cuál es esa (próxima) estación, pero el niño, ese niño sí lo sabe. Hacia allá avanza, y Tamam nos invita a acompañarlo.

| RMM | CEM | @philocomplex |

___________

Carlos Eduardo Maldonado. Profesor titular de la Universidad del Rosario en Bogotá, Colombia. Autor de numerosos libros, artículos y ensayos sobre ciencia, política y cultura. Ph.D. en Filosofía por la Universidad Católica de Leuven (KU Leuven, Bélgica). Postdoctorados en Universidad de Cambridge, Universidad Católica de América (Washington, D. C.), Universidad de Pittsburgh.

2.185 Comments

  1. Hey, I think your blog might be having browser compatibility
    issues. When I look at your blog in Safari,
    it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.

    I just wanted to give you a quick heads up! Other then that,
    fantastic blog!

  2. Just imagined I might remark and say fantastic concept, did you help it become on your individual? Seems to be really fantastic!

  3. This is a set of words, not an essay. you will be incompetent

  4. Hello, i think that i saw you visited my website thus i came to “return the favor”.I’m attempting to find things to improve my site!I suppose its ok to use a few of your ideas!!

  5. Looking forward to reading more. Great blog.Much thanks again. Will read on

  6. I?d need to examine with you here. Which isn at one thing I normally do! I get pleasure from studying a submit that can make folks think. Additionally, thanks for permitting me to remark!

  7. Schwab Clever Portfolios invests in Schwab ETFs.

  8. I really liked your blog.Really looking forward to read more. Fantastic.

  9. If some one wants expert view concerning running

  10. A person necessarily help to make significantly posts I would state.
    That is the very first time I frequented your website page and
    to this point? I amazed with the research you made to create this actual post extraordinary.
    Magnificent process!

  11. Thank you ever so for you blog.Really thank you! Much obliged.

  12. This is a good tip particularly to those fresh to the blogosphere.
    Simple but very accurate info… Thank you for sharing this
    one. A must read article!

  13. upkzip,A fascinating discussion is definitely worth comment. I do think that you ought to publish more on this topic, it may not be a taboo awpfvbixbx,subject but generally folks don’t talk about such subjects. To the next! All the best!!

  14. What a material of un-ambiguity and preserveness of valuable experience concerning unexpected emotions.

  15. Love this site– very informative and lots to consider!

  16. ugg jimmy choo I am impressed by the quality of information on this website. There are a lot of good resources

  17. Wohh precisely what I was looking for, thanks for putting up.

  18. Hi there, just wanted to mention, I loved this blog post.
    It was funny. Keep on posting!

  19. It’s truly very complicated in this active life to listen news on Television, so I
    just use the web for that reason, and get the hottest information.

  20. I love it when folks get together and share views. Great site, stick with it!

  21. Wow, amazing blog layout! How long have you been blogging for? you make blogging look easy. The overall look of your web site is excellent, let alone the content!. Thanks For Your article about sex.

  22. DU MU: Savunmaya çekildiðinde sesini kýs, izlerini yok et. Yeraltý ruhlarý, hayaletleri gibi görünmez ol. Saldýrýya geçtiðinde hareketlerin hýzlý, savaþ çýðlýklarýn kan dondurucu olsun. Gökyüzünden akan gök gürültüsü gibi hýzlý ol, þimþek gibi çak; durdurulmaz ol.

  23. pretty helpful material, overall I think this is well worth a bookmark, thanks

  24. informative. I am gonna watch out for brussels.

  25. wow, awesome blog.Really looking forward to read more. Really Great.

  26. This is very interesting, You are a very skilled blogger. I have joined your feed and look forward to seeking more of your magnificent post. Also, I ave shared your web site in my social networks!

  27. Admiring the hard work you put into your blog and in depth information you offer.
    It’s nice to come across a blog every once in a while that
    isn’t the same unwanted rehashed information. Fantastic read!
    I’ve bookmarked your site and I’m including your RSS
    feeds to my Google account.

  28. What a material of un-ambiguity and preserveness of valuable
    know-how regarding unpredicted feelings.

  29. Heya i’m for the first time here. I came across this board and I find It truly useful & it helped me out a lot.
    I hope to give something back and help others like you helped me.

  30. Hi, I log on to your blogs like every week. Your humoristic style is witty, keep up the good work!

  31. What’s up Dear, are you really visiting this website on a regular
    basis, if so after that you will definitely obtain fastidious know-how.

  32. Really informative blog.Much thanks again. Cool.

  33. Contemplate investments that offer rapid annuities.

  34. you are in point of fact a just right webmaster. The site loading velocity is amazing.
    It seems that you’re doing any distinctive trick.
    Furthermore, The contents are masterwork. you’ve done a magnificent
    process in this matter!

  35. Hi there I am so delighted I found your web site,
    I really found you by accident, while I was looking on Yahoo for something else,
    Regardless I am here now and would just like to
    say cheers for a tremendous post and a all round interesting blog (I also
    love the theme/design), I don’t have time to read it all at the minute but I have book-marked it and
    also added your RSS feeds, so when I have time I
    will be back to read more, Please do keep up the great work.

  36. What’s up, after reading this amazing piece of writing i am also
    happy to share my familiarity here with colleagues.

  37. This is my first time pay a quick visit at here and i
    am truly impressed to read all at single place.

  38. Now it is time to pick your particular investments.

  39. If you would like to grow your familiarity just keep visiting
    this web page and be updated with the hottest news posted here.

  40. I’d like to find out more? I’d want to find out some additional
    information.

  41. Wow, that’s what I was searching for, what a
    information! present here at this web site, thanks admin of this
    site.

  42. Way cool! Some very valid points! I appreciate you writing this
    post and the rest of the website is very good.

  43. Thanks for sharing your thoughts about ig. Regards

  44. A financial advisor is your planning associate.

  45. Wow! After all I got a webpage from where I know how to genuinely take helpful facts regarding my study and knowledge.

  46. The most ruthless sex sessions in history. Enjoy watching Hardcore porn videos starring hot nude bitches. Nude hardcore girls are showing their hunk boyfriends what a rough brutal fucking means. Bestial hardcore porn videos will leave you stunned.

  47. Gündüz çýkan rüzgar uzun sürelidir. Gece esintileri ise çabuk diner.. Disiplin Faktöründen anlaþýlan ordunun tüm birimleriyle ahenk içinde ilerlemesi, subaylarýn arasýndaki rütbe paylaþýmý, ordu için gerekli lojistik desteðin ulaþýmýný saðlayacak yollarýn bakýmý ile ordu harcamalarýnýn kontrolüdür.

  48. aruuhc,Definitely believe that which you said. Your favourite justification appeared to be on the net the simplest thing to remember of.

  49. Hi there, every time i used to check web site posts here in the early hours in the dawn, because
    i like to gain knowledge of more and more.

  50. This blog was how do you say it? Relevant!! Finally I ave found something that helped me. Appreciate it!

  51. I used to be recommended this web site by way of my cousin. I’m not sure whether this post is written via him as
    no one else know such detailed about my difficulty.
    You’re incredible! Thank you!

  52. constantly i used to read smaller posts that also clear their motive, and that is also happening with this post
    which I am reading at this place.

  53. Really enjoyed this blog post.Thanks Again. Great.

  54. instagram pornosu twitter pornosu turk porno izle

  55. milletin hakkina girme duzgun is yap

  56. Very energetic blog, I loved that bit. Will there be a part 2?

  57. Wow, incredible blog format! How long have you ever been blogging for? you made running a blog glance easy. The overall glance of your site is great, let alone the content!

  58. Appreciate this post. Let me try it out.

  59. I reckon something truly special in this website.

  60. Thank you for your blog article.Really looking forward to read more. Really Great.

  61. You made some good points there. I did a search on the topic and found most people will go along with with your site.

  62. There is evidently a bunch to realize about this. I believe you made certain good points in features also.

  63. Lovely just what I was searching for. Thanks to the author for taking his clock time on this one.

  64. There as noticeably a bundle to find out about this. I assume you made certain beneficial things in features also.

  65. This is really interesting, You are a very skilled blogger. I ave joined your feed and look forward to seeking more of your great post. Also, I have shared your website in my social networks!

  66. You have made some decent points there. I looked on the internet for more information about the issue and found most individuals will go along with your views on this site.

  67. bazvfsfa,Wonderful one thank you so much !

  68. I wanted to thank you for this great write-up, I definitely loved every little bit of it. I ave bookmarked your web site to look at the latest stuff you post.

  69. Im having a little problem. I cant get my reader to pick-up your feed, Im using msn reader by the way.

  70. Informative article, totally what I wanted to find.

  71. I know this if off topic but I’m looking into starting my own weblog and
    was wondering what all is needed to get set up? I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny?
    I’m not very web smart so I’m not 100% positive. Any recommendations or advice would be
    greatly appreciated. Appreciate it

  72. instagram pornosu twitter pornosu turk porno izle

  73. I was suggested this blog by my cousin. I am not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my difficulty. You are amazing! Thanks!

  74. Looking forward to reading more. Great article.Really thank you! Want more.

  75. Thank you ever so for you article.Much thanks again. Awesome.

  76. Nice blog here! Also your website loads up fast!
    What web host are you using? Can I get your
    affiliate link to your host? I wish my web site loaded
    up as quickly as yours lol

  77. I truly love your website.. Very nice colors & theme.

  78. Wow, this paragraph is good, my sister is analyzing these things, thus I am going to let know her.

  79. In the event y?u аАааАТƒan at аАааАТƒhoose a coupon

  80. It as difficult to find experienced people in this particular subject, however, you sound like you know what you are talking about! Thanks

  81. Crossdressing boys and girls showing their true colors once they get totally nude. Enjoy this hot selection. Slutty crossdressing girls are into playing around in costumes. Unbelievable crossdressing porn videos will rock your world and turn it around.

  82. Only wanna say that this is handy , Thanks for taking your time to write this.

  83. Thank you for what you might have. This really is the very best submit IaаАа’б‚Т€ТšаЂаŒаАа’б‚Т€ТžаБТžve study

  84. Just to let you know your webpage appears a little bit unusual in Firefox on my notebook with Linux.

  85. xsbteyd,Hi there, just wanted to say, I liked this article. It was helpful. Keep on posting!

  86. Hello there! This post could not be written any better!
    Looking at this post reminds me of my previous roommate!
    He continually kept preaching about this. I will send this post to him.
    Pretty sure he’ll have a very good read. Thank you for sharing!

  87. Your style is really unique in comparison to other people I ave read stuff from. Thank you for posting when you have the opportunity, Guess I all just bookmark this page.

  88. Incredible! This blog looks exactly like my old one!
    It’s on a completely different subject but it has pretty much the same layout and design. Wonderful choice of colors!

  89. Tremendous issues here. I’m very satisfied to look your article.
    Thank you a lot and I am taking a look forward
    to contact you. Will you kindly drop me a e-mail?

  90. When some one searches for his necessary thing, so he/she needs to be available that in detail, so that thing is maintained over here.

  91. instaporno phishing website porno insta

  92. Grandma sure loves hardcore hot sex. Grandmother porn videos featuring nude, saggy, wrinkly. Nude skillful grandmother still got some juice in her naughty and hungry beaver. Unrestrained grandmother porn videos are filled with sinful women and perverted guys.

  93. This is true for funding advice as properly.

  94. bwiaooug,Your blog was informative and valuable to me. Thanks for sharing.

  95. A financial advisor is your planning companion.

  96. asljas dkjasdkjas dkasdkjjd askjdkjdasjk kjdskjdskj

  97. The best thing going today. Vagina porn videos featuring hot nude pussies, cunts, you name it. Hot vagina act is all about fat nasty junk entering a tight warm pussy with all its power and size. Wet vagina porn videos are full of slutty babes with hungry beavers.

  98. hayvanli sikis travesti pornuosu

Leave a Reply

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

*